Úřední hodiny
PO: 08:00-12:00 / 13:00-17:00
ÚT: 08:00-12:00 / 13:00-14:00
ST: 08:00-12:00 / 13:00-17:00
ČT: 08:00-12:00 / 13:00-14:00
PÁ: pouze po domluvě
Úvod
Úkolem zimní údržby je zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti na místních komunikacích vzniklých zimními povětrnostními vlivy a jejich důsledky, a to v určených časových lhůtách.
V zimním období není možné závady ve sjízdnosti a schůdnosti odstranit, ale jen zmírnit. Závady také nelze zmírnit okamžitě po celém území obce, proto se stanoví plán zimní údržby i potřebné priority údržby, a to jak místně, tak i časově. Tyto priority vyplývají z nestejné důležitosti místních komunikací a z technických možností provádění zimní údržby.
Zimní údržba se nevztahuje na plochy pronajaté a plochy v soukromém vlastnictví.
Na základě platnosti Zákona č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a prováděného předpisu č. 104/1997 Sb. § 42 odst. 2 je zpracován „Plán zimní údržby komunikací města Lomu“
Plán zimní údržby komunikací města Lomu je základním dokumentem pro provádění prací spojených se zimní údržbou těchto komunikací a zároveň je jedním z důkazních prostředků pro posouzení odpovědnosti vlastníka místních komunikací za škody vzniklé uživatelům komunikací z titulu závad ve sjízdnosti a schůdnosti.
Vlastní organizační zabezpečení zimní údržby komunikací je upřesněno v interním dokumentu oddělení komunálního hospodářství města Lom.
Správce místní komunikace, zmírňuje závady ve schůdnosti a sjízdnosti pode pořadí stanoveném v tomto plánu (celkem tři pořadí důležitosti).
Vysvětlení základních pojmů použitých v tomto plánu
Zimní údržbou místních komunikací se rozumí zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti na těchto komunikacích, které byly způsobeny povětrnostními vlivy a podmínkami (§ 41, odst. 1 vyhl.).
Sjízdnost místních komunikací je takový stav těchto komunikací, který umožňuje bezpečnou jízdu silničních a jiných vozidel přizpůsobenou stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26, odst. 6 zák.).
Závadou ve sjízdnosti na místní komunikaci se rozumí takový stav komunikace, který nemůže řidič předvídat ani při pohybu přizpůsobenému dopravnímu stavu komunikace, stavebně technickému stavu komunikace, povětrnostním situacím a jejich důsledkům.
Schůdnost místní komunikace a průjezdných úseků silnic je takový stav komunikace, který umožňuje bezpečný pohyb chodců přizpůsobený stavebnímu a dopravně technickému stavu komunikace, povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26, odst. 2 zák.).
Závada ve schůdnosti je taková změna schůdnosti, kterou nemůže chodec předvídat ani při pohybu přizpůsobeném stavebnímu a dopravně technickému stavu komunikace, povětrnostním situacím a jejich důsledkům (§ 26, odst. 2 zák.)
Správcem místních komunikací je pověřená fyzická nebo právnická osoba, výkonem svých vlastnických práv pověřilo město Lom – oddělení komunálního hospodářství města Lom.
Neudržované úseky místních komunikací jsou úseky, které se v zimně neudržují pro jejich malý dopravní význam (§ 27 odst. 6 zák.).
Kalamitou se rozumí mrznoucí déšť, popřípadě déšť se sněhem, závěje, tvořící se náledí, sněhové srážky nad 100 mm, prudký nárazový vítr tvořící náledí nebo závěje.
Zimním obdobím se rozumí doba od 1.listopadu stávajícího roku do 31. března následujícího roku. V tomto období se zimní údržba místních komunikací zajišťuje podle tohoto plánu. Pokud vznikne zimní povětrností situace mimo toto období, zmírňují se závady ve sjízdnosti a schůdnosti bez zbytečných odkladů přiměřeně ke vzniklé situaci a technickým možnostem správce místních komunikací.
Základní povinnosti správce a uživatelů místních komunikací
Základní technologické postupy při zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti
je z ekologického hlediska i z hlediska ekonomického nejvhodnější technologií zimní údržby. Sníh je nutno odstraňovat podle možnosti dříve, než dojde k jeho ujetí provozem a přimrznutí k povrchu komunikace. S odklízením sněhu se začíná v době, kdy vrstva napadeného sněhu dosáhne více jak 3 cm. Při trvalém sněžení se odstranění sněhu opakuje. S posypem komunikací se začíná až po odstranění sněhu.
spočívá v tom, že jednotlivá zrna posypového materiálu ulpí na povrchu vrstvy náledí nebo zhutněného sněhu, čímž se zvýší koeficient tření. Tím dojde ke zmírnění kluzkosti komunikace.
Posyp chemickými materiály bude prováděn pouze na komunikacích s náledím nebo vrstvou ujetého sněhu, tj. do 3 cm. V ostatních případech bude používán inertní materiál čistý nebo smíchaný s posypovou solí.
se s ohledem na bezpečnost a ochranu zdraví pracovníků, provádí pouze za denního světla, a to na místech, která jsou pro mechanizační prostředky nepřístupná. Za snížené viditelnosti pak pouze na místech, která jsou řádně osvětlena. Sníh se ručně odstraňuje a posyp se ručně provádí zejména na přechodech pro chodce, úzkých chodnících apod.
Mechanizační prostředky pro zajištění zimní údržby
Časové limity
Zajišťování sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací a průjezdnosti úseků silnic je dle důležitosti rozděleno do tří pořadí důležitosti se stanovením lhůt pro odstraňování nebo zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací. Časové limity se počítají od zjištění, kdy vrstva napadaného sněhu dosáhla víc, jak 3 cm.
Zařazení komunikací podle pořadí důležitosti
l. pořadí důležitosti:
místní komunikace k.ú. Loučná/ Horní Lom
Místní komunikace k.ú. Lom
2. pořadí:
Místní komunikace k.ú. Loučná/Horní Lom
Místní komunikace k.ú. Lom
3.pořadí:
Komunikace, které se neudržují:
Komunikace, které se v zimním období neudržují musí být před začátkem zimního období označeny dopravní značkou A 22 „Jiné nebezpečí“ s doplňkovou tabulkou „Silnice se v zimě neudržuje“.
Ostatní (hlavní) komunikace ve městě jsou průjezdní tahy v majetku státu a jejich údržbu zajišťuje Správa a údržba silnic Ústeckého kraje, příspěvková organizace.
Mohlo by Vás zajímat