Odeslat stránku e-mailem

Navigace

Obsah

Skončil váš dodavatel energie? Neotálejte s řešením! Zde hledejte pomoc

Typ: ostatní
V souvislosti s náhlým ukončením dodávek energií od Bohemia Energy a dalších společností, ke kterému došlo napříč celou Českou republikou, se do režimu dodavatelů poslední instance (DPI) dostalo zhruba 20 % všech domácností.

V gesci Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) je možné pro podporu občanů, kteří se vlivem vysokých záloh a růstu cen energii ocitli v nouzi, využít zejména následující nástroje.

 

● Mimořádná okamžitá pomoc: jedná se o jednorázovou dávku ze systému pomoci v hmotné nouzi, kterou Úřad práce ČR poskytuje právě jako podporu občanů, kteří se vlivem vysokých záloh a růstu cen energií ocitli v nouzi. Více na www.mpsv.cz/pomoc-pri-rustu-cen-energii, nebo přímo na webu Úřadu práce ČR na www.uradprace.cz/web/cz/-/s-rustem-cen-za-energie-muze-pomoci-up--1.

 

● Mimořádná okamžitá pomoc – vyúčtování DPI: směřuje zejména na domácnosti, které přešly do standardního režimu (tj. mají již běžnou smlouvu na dodávku energií), při konečném vyúčtování u dodavatelů poslední instance jim byly vyměřeny nedoplatky a na tyto nedoplatky nemají dostatek vlastních prostředků, případně by je úhrada dostala do stavu hmotné nouze.

 

● Mimořádná okamžitá pomoc – pro koho: je určena zejména pro osoby, které zaplatily vysoké zálohy a nezbývá jim dostatek prostředků na zajištění dalších základních potřeb (nájem, zimní oblečení, atd.).

 

● Příspěvek na bydlení: touto dávkou stát pravidelně přispívá na náklady na bydlení, jestliže 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení (vztahuje se k nájemnímu a vlastnickému bydlení). Podrobné informace včetně normovaných nákladů na bydlení lze nalézt na www.uradprace.cz/web/cz/prispevek-na-bydleni.

 

● Co je třeba si hlídat: Obě dávky jsou testované, tedy je třeba doložit potřebné doklady. Žadatel ovlivní rychlost vyřízení, pokud žádost vyplní správně a doloží k ní všechny potřebné informace. V případě, že v žádosti něco chybí, celý proces schvalování podpory se prodlouží. Úředníci a úřednice budou žadatele kontaktovat telefonicky nebo e-mailem. Je proto důležité zvedat telefony začínající na 900 nebo si po podání žádosti hlídat svůj e-mail. Rychlá reakce umožní dávku zadministrovat rychleji. Pokud si žadatel není jistý, jak žádost vyplnit, neměl by se bát obrátit na pracovníky ať už prostřednictvím telefonní linky, nebo osobně na příslušných pracovištích Úřadu práce ČR.

 

Otázky a odpovědi: Přestože oblast energetiky nespadá do gesce MPSV ani ÚP ČR, snaží se tyto instituce občanům zprostředkovat alespoň základní poradenství ohledně jejich situace, kdy se čerpá zejména z informací od Energetického regulačního úřadu. Přehledně zpracované otázky a odpovědi, včetně podrobnějších informací lze nalézt na www.eru.cz/cs/-/casto-kladene-otazky-e2-80-93-skoncil-vas-dodavatel-energie.

 

V tuto chvíli je naprosto klíčové směrovat domácnosti na uzavření standardní smlouvy dodávek energií, to je co nejrychlejší ukončení režimu dodavatele poslední instance. V případě jakýchkoli dalších dotazů ohledně fungování režimu DPI, procesu stanovení záloh, reklamace vyúčtování atd., je třeba se neprodleně obrátit na Energetický regulační úřad - www.eru.cz a Ministerstvo průmyslu a obchodu - www.mpo.cz.


Příloha

Vytvořeno: 6. 1. 2022
Poslední aktualizace: 6. 1. 2022 10:55
Autor: Petra Baxová